HellfirePass - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu HellfirePass - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

HellfirePass

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

01 December 2011 | Thailand, Kanchanaburi

Vandaag eerst een beetje uitgeslapen, lekker ge-ontbijt, en gecomputerd. Yinte had ons een leuk berichtje gestuurd.
Rond 10 hebben we ons weer met een scooter taxi naar het bus station laten brengen. Een scooter taxi heeft een soort karretje (zijspan) waar zeker wel 3 mensen kunnen zitten. Bij het station zijn we maar in plaats van met de bus met een songtaew naar Hellfire Pass gegaan, voor roel was dit ook beter aangezien de bussen hier maar hele kleine bankjes hebben. En ook de rit ernaar toe duurde korter, ipv 2 uur in een krappe bus, 1 uur en 15 min lekker met gestrekte benen.
Koste wat maar dan had je ook wat. In vergelijking met een dag trip waarin je van hot naar her moet en je aan tijden moet houden, was het best goedkoop en konden we onze eigen tempo aanhouden want de taxi wachtte gewoon 3,5 uur op ons. We kregen zelfs een gekookt eende eitje van hem want we hadden water, pannekoekje en chips aan hem en zijn vrouw(die was ook mee) gegeven.
Onderweg moest hij eerst tanken en dan staat er een pomp bediende te fluiten op een fluitje om hem te laten zien waar hij zijn auto neer moest zetten. Best grappig want we waren de enige klant, dus wat valt er te fluiten. Maar goed, zal wel werk verschaffing zijn.

De Hellfire Pass is echt wel een stukje geschiedenis die je gezien moet hebben als je hier bent, het heeft best indruk op ons gemaakt. In het museum lieten ze een filmpje en foto's zien van al die uitgemergelde krijgsgevangenen die op een bakje rijst met groenten moesten leven. En onder erbarmelijke omstandegheden moesten wonen. Ze kregen wel betaald, maar heel weinig en als je ziek was kreeg je niets want als je niet werkt krijg je ook geen geld. Met dit geld konden ze extra eten of medicijnen kopen.
Wij zijn ongeveer 3,5 km over de spoorlijn gelopen, midden in de jungle zonder dat we iemand tegen kwamen. Hier en daar lagen nog de bielzen van de spoorlijn. De bamboe bruggen waren inmiddels al weg.
Onvoorstelbaar dat er meer dan 100.000 mannen hiervoor zijn gestorven.

Morgen gaan we naar Bangkok om daar de nacht trein naar Chiang Mai te pakken.

• 01 December 2011 - 18:30

Christel:

Spannend toety en ik ga jullie zeker volgen......ben gewoon jaloers hahha ....pas goed op jullie zelf xxx

• 03 December 2011 - 10:17

Yinte, Anna En Wes:

heey luitjes wat een hele mooie foto's..
    zijn erg jaloers denk dat wij maar gaan verhuizen hahaha
    veel plezier

liefs ons,,