Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

03 December 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

2 December
Vandaag hebben we een trip naar de Mekong Delta gemaakt, dit zou een lange dag worden dus we hadden er wel zin in. Natuurlijk moesten we vroeg op want om 07:30 zouden we opgehaald worden en de trip zou tot 19:00 uur duren.We zijn eerst een stuk met de bus naar de Mekong rivier gebracht,waar we op een houten autentieke boot zijn gestapt.Na een stukje gevaren te hebben kwamen we bij een drijvende markt waar de boeren hun oogst verkopen aan handelaren, elke boot had een soort vlaggestok met daar op een meloen,kosnoot of een andere vrucht er aan, om te laten zien wat voor waar ze aan boord hebben om te verkopen. De kopers hebben geen vlaggestok. Zo weet men wie de kopers en verkopers zijn. Het zijn allemaal een beetje sombere bootjes met weinig kleur alleen op de punt zit een soort wapen geschilderd waar je aan kan zien uit welke streek ze komen.
Vervolgens zijn we uitgestapt bij een thee huis waar ze thee met honing schonken wat we dus konden proeven, de honing kwam van hun eigen bijen. Ze vroegen om vrijwilligers die hun vinger in een honging raat vol met bijen wilden steken, er was een man uit Singapore die op elke arm een bijen steek wilde. Beetje vreemd, hij zei dat het goed was tegen reumatische pijnen. Ook heeft Roel een echte Pyton van 40 kg om zijn nek gehad, welke ze hadden gevonden op de plantage. Daarna zijn we naar een soort boerderij gegaan waar ze rijst poften en ze hier na van een laagje caramel te voorzien, of in een soort kokospapje hier werden allemaal lekkernijen gemaakt. Ook maakten ze hier loempia vellen dit wordt gemaakt van een soort rijstpap. Verder kon je er natuurlijk de nodige souvenirs kopen. We gingen weer terug met de boot naar een restaurant waar we gingen lunchen, dit bestond uit rijst met kip en groenten en kleine loempiatjes. Wij hadden nog wat extra nassi genomen, toen gingen we een stukje over de Mekong Delta fietsen, beetje gammele fietsen, ze zijn nog niet echt op de westerlingen ingesteld want roel had meer een kinderfietsje. Best interessant om te zien hoe de mensen daar leven. Onderweg stonden kindertjes naar ons te zwaaien en er was 1 meisje die iedereen die langs kwam een High-five gaf. Nog even in de hangmat gerelaxed wachtend op mensen die verdwaald waren. Inmiddels was het eb geworden en stond het water dus wat laag waardoor de mannen achterin voorin moesten zitten zodat de boot door kon varen. Onderweg stapten we over in roeibootjes waar we met z'n vieren in konden en hiermee gingen we een stukje door de kanalen van de Mekong Delta varen. Toen gingen we nog naar de markt in Vinh Long, een erg stinke markt waar de levende vissen in een klein laagje water in een schaal lagen en de kippen met vastgebonden poten in een rijtje lagen te wachten tot ze gekocht werden. Ook lagen er bakken met slangen en soort alen. Onderweg zagen we ook nog fietsen waaraan zakjes met water en lucht met daarin goudvissen hangen. Wel honderd zakjes aan een fiets. Met de zon er pal op. Arme visjes. Ook zagen we een vrouw die had achter op haar scooter een rieten kooi met daarin allemaal jonge hondjes en erbovenop zat er 1. Hier hebben dieren echt geen rechten. Echt vreselijk om te zien. Toen was het weer tijd om terug te gaan naar de bus waar ons een 3 uur durende rit terug te wachten stond. Al met al een drukke en lange dag maar we hebben er wel van genoten.
's avonds hebben nog over de Night Market bij Ben Than gewandeld.

• 03 December 2012 - 19:06

Rene:

Zo te lezen vermaken jullie je wel ,geniet er maar van gr. Rene paula and kids

• 04 December 2012 - 12:06

Anna:

Ik lach me een hoedje om Roel op die minifiets, hahaha..
    Een mooie dag gehad, zo te zien!
    Genietze! Liefs, Wesley, Anna en Yinte