War remnants museum en Kathedral Notre Dame. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu War remnants museum en Kathedral Notre Dame. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

War remnants museum en Kathedral Notre Dame.

Door: Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

04 December 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

3 December
We hebben maar weer 2 nachten extra bijgeboekt in het hotel omdat we het te kort vinden om nog voor 2 pf 3 dagen naar het strand te vliegen omdat we dan zo veel onderweg zijn dus gaan we op ons gemakje nog wat bezienswaardigheden bezoeken.
We maken dus een rondje van het War Remnants Museum naar de Kathedral Notre Dame, Vincom Eden en Tax Mall.
We hebben ons eerst door een taxi aflaten zetten bij het Museum, dit was echt heel erg indrukwekkend. Buiten stonden allemaal gevechts vliegtuigen en helicopters en binnen grote zalen met allerlei foto's aan de muren. Sommige foto's waren echt zo schokkend dat we er liever niet naar keken. Vietnamezen die met een touw om hun nek achter een tankwagen aan werden gesleept. Je zag foto's waarop amerikanen met een pistool op het gezicht van de mannen richten. Veel mannen met vreselijke wanhoop en angst op hun gezicht. Er liepen mensen rond die zo aangeslagen waren dat je het verdriet in hun ogen kon zien. Echt vreselijk. Ook zag je foto's van kinderen die misvormd geboren werden doordat de amerikanen een chemische bladerbestrijdings middel gebruikten, zodat alle bladeren van de bomen af vielen en ze de VietCong makkelijker konden zien. Dit chemisch goedje kwam ook op alle oogst terecht wat weer gegeten werd door de mensen en daardoor onstonden dus de vietnameze tweelingen, en werden zoveel misvormde kinderen geboren. Zelfs tot de 2e en 3e generatie kinderen. In die tijd werd er over de hele wereld gedemonstreerd tegen deze agressieve oorlog, er waren zelfs amerikaanse jongeren die zichzelf uit protest in brand staken. En jongens die weigerden te vechten en hun oproepkaart voor de dienstplicht massaal verbrandden.

En uiteraard zoals het elke toerist wel eens overkomt, zijn wij ook weer beetgenomen. Buiten werden we aangesproken door een man zonder handen, hij had allerlei boeken over de oorlog. En omdat er weinig voor deze oorlogslachtoffers wordt gedaan dachten wij, we kopen wel een boekje want ze leken ons echt interessant. Wat we wilden betalen moesten we zelf weten. Wel moesten we iets achter een vliegtuig staan. Wij dachten, ach hij mag hier vast niets verkopen. Wij gaven hem 20 dollar. Achteraf waren het gewoon kopieën. :-)

We zijn lopend naar de Kathedral Notre Dame gegaan. Een mooie 19de-eeuwse kathedraal.Een overblijfsel uit de franse tijd. Ertegenover ligt een klein parkje met in het midden een standbeeld van de maagd Maria.

Uiteindelijk hebben we bij Vincom Eden en Tax Mall een beetje rondgewandeld en hebben we een diner cruise gedaan, we dachten: we doen een beetje chique haha dat kan dus niet en komt ons eten in een verkeerde volgorde eerst patat dan mijn hoofdgerecht, toen mijn voorafje, toen mijn groenten toen roels uiensoep en zijn hoofdgercht. Ze snappen het hier nog steeds niet. Wel werd heel netjess ons vlees gesneden, ze willen wel een chique uitstraling en bediening maar weten niet hoe, wordt tijd dat Herman de Blijker langsgaat.

Leuk om te zien dat veel mensen onze verslagen lezen, dus plaats gerust een reactie.