Expeditie Robinson - Reisverslag uit Phi Phi Don, Thailand van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu Expeditie Robinson - Reisverslag uit Phi Phi Don, Thailand van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

Expeditie Robinson

Door: Roel en Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

24 December 2012 | Thailand, Phi Phi Don

Zaterdag 22 dec zijn we op het motortje naar de grotten gegaan. We waren met een man of 8 plus de gids, eerst moesten we een wandeling door het oerwoud maken van ongeveer een half uur. Onderweg hadden we een paar keer pauze om op adem te komen want sommige stukken waren best zwaar. Ook kwamen we nog een watervalletje tegen, de mensen die in de buurt wonen gebruiken het water wat uit de berg komt, je ziet dan ook hier en daar wat blauwe buizen lopen. Helemaal boven aangekomen wat echt af en toe klauteren was en heel voorzichtig klimmen want het had die avond geregend dus alles was spekglad. Sommigen hadden hun beste klim outfit en schoeisel aan, flipflops (lekker gevaarlijk) en witte broek en bloes ( want je wordt toch niet vies) haha. Iedereen kreeg een hoofdlampje want nergens in de grot was licht, de gids had een makkelijke route genomen ”zegt hij”. Binnen in de grotten doen ze niet veel aan veiligheid, soms waren er dieptes waar gewoon geen hek of touw voor langs zat. Ook de trappetjes waren van bamboe en waren soms met fietskettingen vast gemaakt. We moesten extra voorzichtig zijn, gelukkig hadden wij wel goed schoeisel aan. Het was echt heel erg mooi en zo liep er ook een klein riviertje door en was er een soort vijver, in de regentijd stroomt het water heel hard door de grot en staat het water ook heel hoog. Heel apart was dat je alles gewoon mocht aanraken en aan sommige stukken ( stallagnieten of stallagtieten) mocht vasthouden terwijl je in de grotten in Tjechië juist niks mocht aanraken en vooral nergens aan vasthouden. Maar ja daar waren ook genoeg touwen en hekken waar je je aan kon vasthouden. Op een plek in de grot moesten we allemaal onze lichten uit doen, zo kon je zien ( niet dus) hoe donker het is. Echt geen hand voor ogen, werd er een beetje griezelig van, moet er niet aan denken hoe het is als je verdwaald bent en je batterijen zijn op. Nog een eind verder geklauterd en op een gegeven moment moesten we door een heel smal gat kruipen echt op handen en knieën, eerst je tas door het gat gooien en dan zelf er door heen. Best wel eng hoor. We gingen verder op weg naar de uitgang waar we onderweg ook nog een heleboel vleermuizen zagen, weer een zware klim omhoog naar de uitgang (respect voor de mensen op flipflops  ) Al met al waren we een uur in de grot geweest.

Zondag 23 dec hebben we een 4 eilanden tour gemaakt met een speed boot. 3 x 225 pk wat een horsepowers we gingen echt knoeihard. Bij het eerste eiland Koh Chuek was geen strand en kon je snorkelen, ik had een zwemvest aan en ben gewoon zonder na te denken het water ingegaan. Iedereen die mij kent weet dat ik bang ben voor diep water en niet zo’n goede zwemmer. Roel zei “Toet er gaat een wereld voor je open” en echt waar ! het was geweldig ongelofelijk mooi we zwommen gewoon tussen duizenden vissen in allerlei kleuren zwart met geel en vissen met alle kleuren uit de regenboog, groot en klein. Wat ben ik blij dat ik toch heb gedurfd. Voor het eerst in mijn leven gesnorkeld en ik vond het geweldig! Na 40 minuten gingen we naar Koh Mook waar we met z’n allen door een grot ongeveer 80 meter moesten zwemmen. Emerald Cave. Heel eng en donker. Er ging een man voorop met licht en achteraan met licht en onze foto camera’s gingen in een waterdichte zak die één van hen bij zich had. Heb er maar niet bij stil gestaan hoe diep het er zou zijn en ben gewoon richting het licht gezwommen en af en toe gecheckt of Roel nog bij me was. Weer was het ongelofelijk! We kwamen aan in een baaitje. En als je naar boven keek zag je dat je in een krater van een vulkaan stond. Vroeger kwamen de piraten daar hun buit verstoppen voor ze het naar een andere plek brachten. Heel bijzonder het leek wel een film. Het volgende eiland was Koh Kradan waar we een lunch kregen, lekker rijst met kip Massaman en groenten, gebakken kip en fruit als dessert, we hadden 2 uurtjes om te relaxen en snorkelen. Bij het laatste eiland kon je weer snorkelen, Roel sprong zo hard het water in, dat hij zijn snorkel verloor, deze verdween gelijk naar beneden en één van de jongens heeft hem weer opgedoken. Ook hier was het weer ongelofelijk mooi en zag je nog hier en daar levend koraal, zee egels. En hele grote oesters. Op de terugweg kregen we weer fruit en was ons avontuur weer voorbij en werden we op het strand voor ons hotel afgezet.
Terwijl ik dit schrijf hebben ze in onze villa in Nakara Longbeach Resort een nieuwe boiler geïnstalleerd en een föhn gebracht. We kregen een Upgrade van onze bungalow naar een villa maar die we kregen had 2 één persoonsbedden en dat wilden we niet dus die ernaast gekregen maar die had nog geen tv dus ook die moest eerst geïnstalleerd worden. Al met al een super villa dus.
Roel heeft net internet en een motor geregeld en onze note doet het ook weer dus de foto's komen er aan.

• 24 December 2012 - 06:52

Toety & Roel Laitenu-van Den Bos:

He Pa Alles goed met je rib? Niet meer in de kliko klimmen dus.

• 24 December 2012 - 12:14

Heleen:

He allebei, vanuit Engeland een bericht en zolas jullie dan wel begrijpen is er weer een kleindochter geboren. Khadijah (je zegt Gadisia) Alles is goed met het kleintje en met Jessy. En ik ben natuurlijk weer een hele trotse oma we blijven (Michelle en ik) hier tot vrijdag.

• 24 December 2012 - 17:38

Toety & Roel:

Hoi heleen,
    Heel hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleindochter. Fijn te horen dat het goed gaat met Jessy en Khadijah. Geef ze maar een dikke knuffel van ons. Is ze vandaag geboren? de 24e?
    Wil je Jessy en Ramsi feliciteren van ons? veel liefs en knuffel voor alle meiden daar ( te veel om op te noemen :-) groetjes Toety en Roel.

• 25 December 2012 - 11:29

Pa En Lusa:

Met je vader gaat het wel goed hoor,een beetje rustigjes aan , alleen hoesten en draaien en zo doet pijn.
    heeft die net de pech dat hij ook nog eens goed verkouden is geworden met de nodige hoestbuien.
    maar gewoon ,als hij niets geks doet gaat het goed. Vandaag komen je meisjes en habib en taco ditha en sammie kersteten, de kalkoen staat gevuld in de oven. het is hier vies grijs en nat kerstweer.
    Het vuurwerk voor oud en nieuw is gekocht. wat gaan jullie met oud en njieuw doen?? altijd welkm dus... wij gaan lekkere oliebollen bakken en appelflappen. Ach dat zijn zo wel wat redenen om weer langzaam aan te wennen om weer thuis te komen. Maar eerst nog een weekje lekker genieten en vandaag en morgen ook fijne kerstdagen in alle liefde samen. Maak nog een paar mooie uitjes, en dit was wel een stoer verslag van de laatste twee dagen. ik denk dat ik ook maar weer ga plannen als ik dit zo lees. liefs je vader en lusa en ik zal een beetje extra op hem passen en hij heeft een kliko verbodje. liefs gaan jullie nog onder een tropische kerstboom zitten??? ergens op het strand of zo???

• 29 December 2012 - 22:15

Lusas:

Hoi toetie en roel,
    We wensen jullie alvast een goede terugreis toe, en hopen jullie binnenkort weer te zien.
    We zijn met oud en nieuw bij taco en sammie, en hopen dat jullie samen met de meisjes op tijd terug zijn om het glas te heffen op het nieuwe jaar, waar gaan jullie het vieren??? hopelijk niet in de auto....
    Vandaag hebben we de boot gewassen en ingepakt. door de wind droogde ze mooi.
    En ja we nemen de benen op 3 januari,we gaan 10 naar Egypte, lekker naar de zon... heb er echt zin in.

Brr het waait nu erg hard vanavond en ze zeggen dat het langzamerhand weer kouder word in Apeldoorn.

Jullie vertrekken morgen denk ik uit Bangkok?? en hebben jullie nog ergens een tussenstop??
    Nog even de laatste uurtjes pakken en dan inpakken op weg naar je home... nog veel plezier en alle goeds. liefs Pa en lusa