Laatste dag Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu Laatste dag Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

Laatste dag Phnom Penh

Door: Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

09 December 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

8 December.
Vandaag hebben we de hele dag bij het zwembad gehangen, beetje intermeppen, lezen koffie drinken en lunchen. Dit is het eerste hotel waar ze gewoon lekkere koffie hebben, ze hebben hier een espresso apparaat en een dolce gusto. We zouden pas om 18:00 uur naar het centrum gaan dus Roel is samen met de eigenaresse en Mai één van de meisjes die hier werken uit gaan zoeken hoe we maandag het beste naar Siem Reap kunnen gaan en met welke maatschappij. Uiteindelijk hebben ze er één gevonden en de eigenaresse koopt de kaartjes voor ons, deze kosten maar 12 USD per persoon, daarvoor kom je nog niet eens in Arnhem bij ons volgens mij, en hier kun je daarvoor gewoon 5 uur met de bus reizen. Ook regelt ze de tuk- tuk naar het bus station.
De eerste dag dat we hier aankwamen kwamen we onderweg een kindertehuis tegen “Childrens Hope” wat wel indruk op me maakte omdat hier echt zo veel armoede is. Kinderen lopen hier half naakt over straat smoezelig en vies zonder schoenen. Kleine kinderen van een jaar of 6-7 die hier met hun baby broertje of zusje lopen te zeulen, en bedelen. Kindertjes die in plastic zakjes langs de kant van de weg hun behoefte doen. Ze zijn echt zo arm dat je je dat bijna niet kan voorstellen. Arm en rijk ligt hier zo dicht bij elkaar. Zo zie je ook overal mensen in hangmatten langs de kant van de weg slapen.
We raakten met Mai aan de praat ze vertelde dat ze Engels aan het studeren was toen we aankwamen dus met ons kan ze mooi haar Engels oefenen. Het tehuis kwam ter sprake en ze vertelde dat haar moeder daar les gaf aan de kinderen. Het idee ontstond bij ons om iets voor die kinderen te doen iets waar we ze blij mee konden maken. Ze vertelde dat we misschien wel schriften en pennen konden kopen. Later kwamen we erachter dat er wel 80 a 90 kinderen waren. OEPS. Mai zou dus vandaag met ons mee gaan, zodat ze kan onderhandelen voor ons. Eerst gingen we naar een warenhuis 5 verdiepingen hoog en ook hier weer alles heel goedkoop. Daar hebben we bij de BBQ wat gegeten en daarna hebben we onze tuk- tuk driver opgezocht, die bracht ons naar de winkel waar we schriften, pennen en potloden hebben gekocht voor de weeskinderen, achteraf viel de prijs echt heel erg mee, en toen op naar de Night Market. Mensen kinderen wat een drukte, omdat hier ook veel zakkenrollers rondlopen was het beter om je rugtas op je buik te dragen. Hier heeft Mai voor ons onderhandeld over de prijs van een mooi uit hout gesneden Budah hoofd. Nog even een ijsje gekocht en toen was het wel weer genoeg voor vanavond en zijn we terug gegaan naar het ressort. Morgen neemt de moeder van Mai de schriften enzo mee naar het tehuis. Wij hopen dat de kinderen er blij mee zijn, wij zijn in ieder geval blij dat we een steentje bij konden dragen.

9 December.
We hadden om 11:00 uur de tuk tuk laten komen want we wilden nog weer even naar de mall om gympen voor Roel te kopen. De tuk tuk chauffeur bracht ons eerst naar de Rusian Market een grote overdekte markt, bloed heet was het daarbinnen. Roel heeft in ieder geval een paar mooie leren Timberland slippers gescoord.
Daarna zijn we naar de Mall gegaan waar we weer lekker geslenterd hebben en we nog voor ieder een paar all stars en kleine nikes voor Yinte hebben gekocht.
Terug bij het ressort hebben we afgerekend want morgen gaan we weer vroeg op pad, nu zitten we met ons 2tjes bij de bar van het zwembad nog even te genieten van ons biertje en al het personeel is al naar huis. Best gek zo'n leeg ressort. Als alle gasten gegeten hebben gaat iedereen naar huis. Straks onze rugzakken weer pakken en op tijd naar bed morgen weer vroeg op want om half 8 worden we naar het busstation gebracht.

Net kreeg ik nog van Mai ( ik kwam er achter dat ze Khemrey heet, waarom ik haar steeds Mai heb genoemd? geen flauw idee, misschien omdat dat bij haar past :-) een kadootje van haar moeder brengen, als dank voor de schriften, pennen en potloden voor het kindertehuis.

• 09 December 2012 - 16:07

An,yinte En Wes:

hooi hooi,,

het ziet er op alle foto's echt super mooi uit en zo te zien vermaken jullie je ook wel hahaha,,
    hier gaat alles ook goed zijn vorige week voor yinte der puma's terug geweest naar de winkel maar konden alleen een tegoed bon krijgen die tot het einde van het jaar geldig is, maar ze hebben helemaal niets leuks daar voor yinte dus hebben we hele mooie laarsjes bij een andere winkel voor der gehaald,,

gister hebben we een slee gekocht voor yinte en zijn even naar het park geweest om te sleeën maar yinte was moe en had er niet meer zown zin in dus weer op naar huis op de slee hahaha vandaag was echt bagger weer alle sneeuw is al weer weg en komt voorlopig ook niet meer zeiden ze,,,mrjaa wel een mooie slee...

heel veel plezier daar nog en goede reis vandaag in de bus hahah kusjes liefs en pollo's

• 10 December 2012 - 01:00

Toety En Roel:

Hoi Anna Wes en Yinte,

Jammer dat je niets anders kon vinden maar hoop dat je wel wat voor jezelf hebt gehaald voor de tegoed bon. Vanmorgen vroeg op en zo ontbijten want we gaan naar Siem Reap. Om half 9 vertrekt de bus. Lekker 5 uurtjes rijden, hoop dat we een beetje comfortabele bus hebben dan kan ik nog een beetje duttelen want vannacht heeft een mug ons gepest. Ben benieuwd hoe de Ankor Wat is.

Liefs van ons xxx