1e Dagen Siem Reap - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu 1e Dagen Siem Reap - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

1e Dagen Siem Reap

Door: Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

11 December 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

10 december
De rit met de bus duurde 6 uur, heel erg lang dus, vooral als er achter je een vrouw zat die steeds zat te bellen en heel hard gepraatte. Op zo'n moment is een stoorzendertje best handig, wordt de verbinding gelijk verbroken. Links schuin achter ons zat een franseuse ook heel irritant te praten en volgens mij zei haar man alleen maar ja of nee, ze ratelde echt aan één stuk door 6 uur lang. Die praatte volgens mij om het praten.
Toen we eindelijk aankwamen gingen we met de tuk tuk naar het Guest House. Het lag zo ver weg en afgelegen dat hij niet eens wist waar het was en het een paar keer moest vragen onderweg en ook belde hij naar de eigenaar van de guest house. De weg ernaar toe was zo hobbelig, het leek wel of we in een achtbaan zaten. De tuk tuks zien er hier overigens anders uit dan in Thailand, hier hebben ze brommers met een soort aanhangwagentje en ook hier worden die dingen helemaal vol gestouwd met zo veel mogelijk mensen. Wij hebben ze gewoon voor ons twee.

De eigenaar is een vage fransman beetje sullig type met een brilletje die ook nog eens heel onzeker overkomt. Beetje grijze muis achtig, maar goed hij was wel aardig. Het huis is echt wel heel mooi maar op een verkeerde plek. Veel te afgelegen. Onze kamer......ja die was een beetje smoezelig het bed zag er niet uit en de lakens die er op lagen zag er ook niet echt fris uit en over de kussens maar niet gesproken. Die waren ronduit smerig.
We wilden wel graag wat drinken na zo'n lange reis, maar ja dat had hij niet dus moest hij het bij de pomp halen.
We zijn maar even richting het centrum gaan lopen en onderweg toch maar een tuk tuk genomen. Het centrum zag er heel gezellig uit. beetje als Kao San Road maar dan zonder harde muziek en eetkarretjes.
Op de Night Market hebben we een sarong gekocht om eventueel over de kussens te leggen. Gelukkig hadden we wel onze eigen laken bij ons, just in case. Nou gelukkig maar want het voelde echt smerig om op het bed te slapen. De airco deed het ook niet eens dat was meer een loeiende kachel. En tot overmaat van ramp deed de douche het ook nog niet eens goed. We hebben echt een vreselijke nacht gehad en ondanks de klamboe werden we toch opgevroten door de muggen.
s'morgens vroeg hebben we direct via agoda een ander hotel geboekt. "Lang leve internet".
We stellen niet echt hoge eisen voor wat betreft onze slaap plaats, maar dit was echt te erg.
11 December
Na het onbijt hebben we gezegd dat we niet langer wilden blijven en de tuk tuk driver die we de vorige dag hadden besteld heeft ons naar het andere hotel gebracht. Daar kregen we eerst een kamer op de begane grond, maar met uitzicht op de parkeerplaats, ik heb toch maar een andere kamer gevraagd, nu hebben we er één met uitzicht op het zwembad op de 2e verdieping. Lekker groot en frisse lakens.

We zijn met de tuk tuk naar de Ankor Wat gegaan. Dit was maar 10 minuutjes rijden.Van de 9e tot den 14e eeuw was Ankor de hoofdstad van het machtige rijk van de Khmer. En sinds 1993 staan de monumenten op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. De Ankor bestaat uit een heleboel tempel complexen. De bouwwerken waren paleisen bedoeld voor de cultus van de god-koning. Doordat koningen hun voorgangers probeerden te overtreffen onstonden er steeds ingewikkelder complexen. De ontdekker van Ankor was de fransman Henri Mouhot die in 1860 hoorde over de ruïnes van een stad in de jungle. Hij overleed op jonge leeftijd aan malaria en korte daarna ontdekte een andere fransman bij toeval de ruïnes. Het hele complex is om-muurd van 3 bij 3 km met muren van 3 meter dik en 25 meter hoog met een slot gracht eromheen waar krokodillen in dreven.
Vanmiddag waren we rond 13:00 uur terug en hebben we pas 3 van de vele tempels gezien. Onder andere ook de Tempel waar de flim Tomb Raider is opgenome de Ta Prohm, de Ta Keo, en de Chau Say Thevoda. Normaal gesproken kan je de Ankor in een week bekijken. Wij hebben kaartjes voor 3 dagen dus morgenochtend om 8 uur worden we weer opgehaald.

Vanmiddag Svensons opgezocht en een lekker ijsje gegeten. Roel heeft nog een mooie slangeleren riem gekocht. En rond zes uur wat gegeten en weer terug naar het hotel gegaan.

• 11 December 2012 - 20:23

Heleen:

jeetje wat ziet dat er spooky uit, zijn juliie daar helemaal alleen of zo? Maar wel mooi!!

• 12 December 2012 - 06:08

An,yinte En Wes:

hoi hoi,,, het ziet er weer echt top uit op de foto's echt heeel gaaf,,,
    die bomen ook,, daar zou ik wel een plakje van willen hebben voor het aanrecht :p het is hier nu 10 over 6 sochtens en ik stap zo lekker op de fiets in de natte sneeuw blehh mrjaa heel veel plezier nog in de tempels deze dagen veel liefs en pollo's van ons xxx

ps, kijk je niet uit dat je word gebeten roe l:P:P

• 13 December 2012 - 22:09

Lusa En Pa:

mooi mangrove bomen,imposante tempel en kleine mensjes. waarschuwing van je pa slangenriemen goed verstoppen of niet meenemen , is verboden op schiphol..(dikke boete)..of het met een namaakslang zijn.
    hier is het erg koud, maar we hebben een boom van de gemeente gekocht en een nieuwe kettingzaag op benzine. dus we hebben voorlopig wat buitenwerk en voor volgend jaar genoeg kachelhout.
    waar jullie zitten is cambodja toch???
    veel plezier en pas op met wandelen op losse stenen. ach hier kun je ook een arm breken,el loef heeft haar pols gebroken vrijdag in de sneeuw gevallen..
    groeten en liefs pa en lusa