Ons avontuur is begonnen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu Ons avontuur is begonnen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

Ons avontuur is begonnen

Door: Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

30 November 2014 | Indonesië, Batavia

27 November.

Nu is ons avontuur toch echt begonnen. We vertrokken met Wesley en Yinte om half 10. Maar eerst nog even langs Liva en Anna om ze gedag te zeggen en Liva nog even lekker te knuffelen.
Nog gezellig met Yinte achterin de auto zitten dollen. Helaas op schiphol zaten alle parkeergarages vol dus moesten Wes en Yinte ons afdroppen en hebben we even lekker lang geknuffeld, we zullen de meisjes 5 weken niet zien. Wat zullen we ze missen zeg.

Na een lange reis van 11 uur naar Hongkong met een tussen stop van 2,5 uur vlogen we naar Jakarta, deze vlucht duurde nog eens bijna 5 uur dus we waren aardig gaar toen we aankwamen.Op de luchthaven van Jakarta moesten we eerst nog in een lange rij voor de visum controle. Gelukkig hadden we gekozen voor een airport pick up en stond er bij de uitgang al een jongen van het guesthouse ons op te wachten en samen met de chauffeur hadden we nog een ritje van ongeveer anderhalve uur voor de boeg, ik heb van de rit niet veel meegekregen want dommelde steeds weg. Het verkeer in Jakarta is één grote chaos en ontzettend druk. Iedereen toetert en ze rijden echt bumper aan bumper.

Bij het guesthouse zaten Mel de eigenaar en zijn zoon al op ons te wachten. Gelijk gezellig zitten kletsen. Onze kamer is echt super. Een mooi groot hemelbed een fijne badkamer helemaal perfect. Het hele guesthouse is in coloniale stijl ingericht door Mel en Ibu Nana heeft buiten alles ingericht, een mooi zwembad en een waterval met goudvissen, overal gezellige zitjes, vanuit onze slaapkamer kom je op een balkon die helemaal rondom het huis loopt, ook weer met overal gezellige zitjes, echt prachtig allemaal. We hebben ons eerst opgefrist en een dutje gedaan. De kokkin had heerlijk voor ons gekookt loempiaatjes en maiskoekjes rendang verse groenten en witte rijst.

28 November

Gisteren gingen we al om 9 uur naar bed en vanmorgen zijn we gewoon door de wekker heen geslapen en werden dus pas om half acht wakker. We hadden gezegd dat we om 8 uur wilden ontbijten dus moesten we ons haasten. Een heerlijk ontbijtje van toast roerei jam jus d´orange en een lekker bakje echte koffie,
Ibu nana bracht ons om 10:00 uur naar de telefoonwinkel in Citos Mall ( nou ja de chaufeur reed en Ibu nana ging mee) daarna bracht ze ons naar de taxi standplaats waar ze de chaufeur opdracht gaf om ons naar Kota Tua te brengen.

Kota Tua het oude centrum van Batavia. Een gezellig plein waar kinderen rondrennen en waar we Sponchbob en Dora tegenkomen, Heb medelijden met de mensen die in zo’n dik pak met 34 graden rondlopen. De geschiedenis van Kota Tua is best interessant. In 1618 kreeg Jayakarta de naam Batavia nadat het door de VOC was ingenomen. En toen de plaatselijke prins verdreven werd gaf de nederlandse architect Jan Pieterszoon Coen de opdracht tot de bouw van een nieuwe stad die dus de naam Batavia kreeg. Het oude centrum is ontstaan als een klein ommuurd stadje naar het voorbeeld van Amsterdam.
Er is zelfs een nederlandse uitkijktoren en een ophaalbrug.
Er staan verschillende nederlandse gebouwen.
Rond het plein staan allemaal gekleurde oma fietsen met hoeden in dezelfde kleur, heel leuk om te zien.

Eerst gingen we naar de Wajang museum waar onder andere diverse stukken staan die geschonken zijn door bijvoorbeeld de vrouw van Miterand, stukken uit Polen, Rusland enz, helaas geen Jan Klaassen en Katrijn. We raakten aan de praat met een man die al de 5e genaratie Wajang poppen maker is en zelfs in Nederland is geweest om een voorstelling te geven voor de Rotterdamse burgermeester Aboutaleb. We hebben in het Batavia cafe nog even wat gedronken en zijn toen naar het Ceramic en Art museum gegaan waar ook opgedoken stukken lagen van het VOC schip. Nog een stukje over het plein gelopen en naar de Bank Museum gegaan waar buiten net een voorstelling met Wajang poppen was. Toen we weer buiten kwamen was het vreselijk hard aan het regenen en hebben we even gewacht tot het minder werd. We liepen door achteraf straatjes over een markt waar ze van alles verkochten van speelgoed tot etenswaren zelfs vuurwerk gewoon op kraampjes en in winkels.. Met de bus zijn we naar Blok M gegaan. 1e en laatste keer met de bus, door de regen was het erg druk en bij elke halte gingen er 2 uit en 10 in, wat wel fijn was, was dat er een appart gedeelte voor vrouwen was dus ik kon daar zitten, helaas voor Roel stond hij helemaal in de verdrukking door kleine indische mannetjes, zo sneu en dat minstens een uur lang.
Blok M is een Mall van 6 verdiepingen waar je eigenlijk allerlei zooi kan kopen en alles is namaak, van Ray Ban brillen tot Gucci horloges. We kwamen pas weer laat terug en hebben nog gezellig met Mel en Ibu Nana, een arabische en een indiase gast gepraat onder het genot van een ijskoud biertje.

29 November.

Na weer een heerlijk ontbijt zijn we met Ibu Nana naar het politie bureau gegaan om een Surat Jalan te halen, echter wisten ze niet wat dat was en moesten we dat maar in Jayapura halen. Nana heeft ons weer afgezet bij Citos Mall waar we een taxi naar miniature land namen. Deze is toch iets anders dan Madurodam, de gebouwen zijn gewoon normaal formaat maar dan kleiner dan in het echt. Er staat niets aangegeven dus je weet niet welke richting je moet lopen er zouden treintjes moeten rijden maar niet toen wij er waren. Uiteindelijk zijn we naar een kabelbaan gelopen en moesten misschien wel een uur in de rij wachten want het begon weer vreselijk hard te regenen en donderen. Het stelt allemaal niet veel voor maar het was wel leuk om gezien te hebben. Het is alleen erg jammer dat er niets aan onderhoud gedaan wordt en dat alles zo vervuild is. Mensen gooien gewoon alles van zich af, overal ligt rotzooi, heel jammer want als alles schoon en onderhouden zou zijn dan is het een heel mooi park. In Citos mall hebben we wat gedronken en hebben een taxi genomen naar de guesthouse waar we de jongens hebben gevraagd of de kokkin wat voor ons kon klaarmaken. Wederom heerlijk gegeten, voor mij to spicy maar Roel is helemaal gelukkig :-)

30 November

Vandaag om 8 uur opgestaan en weer heerlijk ontbeten. Henri een jongen uit India die via een uitwisselingsprogramma van de Indiase Airforce in Bangkok woont kwam ook ontbijten en we hebben gezellig met Ibu Nana en haar nichtje zitten kletsen. We besloten om met de taxi naar Pondok Indah Mall te gaan, een mall die met lucht bruggen met 2 andere malls verbonden is. Daar hebben we dit keer ook gegeten, uiteraard niet zo lekker als de kokkin hier uit het guesthouse.
Maar goed dat we daar hebben gegeten want toen we terug kwamen vertelde Ibu Nana ons dat de kokkin vrij was.
Nu zijn we eigenlijk een beetje aan het relaxen want morgen avond vliegen we naar Jayapura. Morgen nog een dagje hier rondhangen en dan vertrekken we om 20:00 naar het vliegveld.

Dit was ons eerste reisverslag. Genoeg leesvoer voor nu.

• 30 November 2014 - 19:33

Marion:

Wat leuk om dit allemaal te lezen. Heel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar deel 2 van jullie blog.

• 30 November 2014 - 20:42

Lidy Van Bommel:

Jullie hebben in die paar dagen al heel veel gezien. Prachtige winkels in blok M hė, ondanks dat het allemaal "nep" is! Geniet van al het moois. Op naar de volgende blog. Groetjes

• 30 November 2014 - 23:11

Samantha:

Hoi pap en Toety,
    het hotel ziet er prachtig uit. En die fietsen zien er erg leuk uit