Van Jakarta naar Wamena Papua Nieuw-Guinea - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu Van Jakarta naar Wamena Papua Nieuw-Guinea - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

Van Jakarta naar Wamena Papua Nieuw-Guinea

Door: Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

05 December 2014 | Indonesië, Wamena

1 December

We hebben samen met Kim avond gegeten, zij was vandaag naar de salon gegaan en wij hebben alleen geluierd in zijn in de Citos Mall gaan lunchen.
Sávonds hebben we om 20:00 de taxi gepakt naar de airport, we waren aan de vroege kant maar dat hindert niet. Ons vliegtuig vertrekt om 12:15 en na ee vlucht van toch ruim 5 uur kwamen we aan in Jaypura. Hier zien de menser er gelijk anders uit. Donker en allemaal met kroeshaar.
We moesten ook nog eens wachten op de vlucht naar wamena, een nacht overslaan en dan ook nog 4 uur moeten wachten.. Nou daar wordt je wel gaar van. Gelukkig is Wamena maar een uurtje vliegen en hadden we echt prachtige uitzichten. Mooie valleien kronkelende rivieren. We vlogen met een klein propellervliegtuigje met een man of 20 erin, en toen we aankwamen op het vliegveld had ik verwacht dat we gelijk mensen in tratiditionele kleding zouden zien, maar dat is hier helemaal veranderd, de mensen dragen hier gewoon tshirts en lange broeken, we waren de enige westerlingen en de mensen kijken je hier aan met van die grote bruine glimmende ogen. Je loopt dan gewoon over het vliegveld naar een plek waar ze alle koffers neer zetten, zelf sta je achter een balie. Direct op het vliegveld komen er mannen naar ons toe die niet zo veel zeggen maar alleen maar kijken. Er was 1 man die na een tijdje vroeg wat we gingen doen en of we naar een hotel moesten. We zeiden dat we eerst naar familie Korwa moesten, oh die kende hij wel.
Oke Tante lien zei; als je op het vliegveld aan komt dan vraag je naar fam Korwa. Nou als je op schiphol zou vragen naar de familie van den Bos weten mensen echt niet waar je het over hebt, maar het is hier niet zo groot en iedereen kent de familie Korwa. Een taxi heeft ons samen met die man, inmiddels weten we dat hij Martinus heet, naar de familie Korwa gegaan. Daar aangekomen zei ik dat ik een kadootje van tante lien had en foto’s van Hans en Francis. Paul Korwa was helemaal emotioneel, Francis had me foto’s meegegeven. Zijn vrouw was ook heel aardig en gelukkig praat iedereen goed Engels. Het blijkt dus dat die tante Korwa in Jayapura woont, het kadootje stuurt Paul dus daar naar toe. Usi Nona de vrouw van Paul werkt in het hotel en dat blijkt dus van haar vader te zijn. Inmiddels was er nog een man bij gekomen en met z’n allen brachten ze ons naar het hotel. We gingen even een dutje doen en dan zou Martinus terug komen om met ons de trekking te bespreken. We gaan een mooie tocht van 2 nachten en 3 dagen maken waarbij we dus bij de locals gaan slapen. Sávonds kwamen usi Nona en Paul terug en gingen we samen eten. Veel gepraat en foto’s gemaakt. Wat een lieve mensen zijn het. We zullen ze zaterdag pas zien maar Paul zei dat hij vrijdag de laatste dag van de trekking bij ons zou aansluiten, nou helemaal super. Nog een stukje door wamena gereden en wat broodjes gehaald want Nona heeft ook een bakery, althans haar vader en ook daar is ze manager net als van het hotel.