Snorkel tour naar Surin Islands - Reisverslag uit Ranong, Thailand van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu Snorkel tour naar Surin Islands - Reisverslag uit Ranong, Thailand van Toety & Roel Laitenu-van den Bos - WaarBenJij.nu

Snorkel tour naar Surin Islands

Door: Toety

Blijf op de hoogte en volg Toety & Roel

18 December 2017 | Thailand, Ranong

We moesten s’morgens vroeg op staan want we zouden om 8 uur vanaf het vaste land vertrekken naar Kuraburi pier van waaruit we met een speedboot naar Surin gingen. We gingen met een klein gezelschap van ongeveer 20 man. Deze touroperator is de enige die geen Chinezen meeneemt ( sorry Wai en alle Chinezen ) die gaan namelijk vaak met grote groepen van 40 man en ze schijnen heel wild en druk te doen in het water. Het zou ongeveer anderhalf uur varen zijn en onderweg gingen we eerst naar de Sea Gipsy’s. Tot de Tsunami wist niemand van het bestaan van de Gipsy’s. Het meest mooie verhaal was dat er geen van de sea gipsy’s omkwam tijdens de tsunami omdat de vissen ze hadden verteld dat de tsunami er aankwam waar door iedereen de bergen in vluchtte. Al snel na dit verhaal kwam de aandacht van de regering en kwamen er de toeristen. Zelf noemen ze zich Moken maar de Thaise regering noemde ze de new Thai. Zelf denken ze dat ze van Indonesië, Maleisië en Srilanka komen. Ze spreken een taal wat een mengelmoes van Thai, Bahasa, India’s een taal wat nergens beschreven staat. Echter toen Hans en Francis er waren was er een man die vloeiend Maleis sprak met Francis.
Eigenlijk is het een beetje een menselijke zoo, even aapjes kijken. Wel hebben we een paar armbandjes gekocht, kinderen hebben hun handgemaakte spulletjes op de grond uitgestald en zitten daar met hun lieve gezichtjes te hopen dat je wat koopt. Daarna gingen weer verder en onderweg op 2 plekken gesnorkeld. Echt geweldig het heldere water, het koraal dat leeft en is weer een beetje mooi,paars, blauw, geel, veel gekleurde vissen paarse zeesterren en ook Nemo’s. 1 plek noemen ze Nemo’s Paradise. Op Surin Island hadden we de lunch en werden we naar onze tent gebracht waar we onze spullen konden achterlaten we hadden anderhalf uur relaxing tijd en werden we weer opgepikt om naar de volgende snorkelplek te gaan, waar we met een school barracuda’s hebben gezwommen, ook zagen we een murena. Onderweg kwam een longtail met een aantal passagiers die naar het vaste land gingen met de mensen die een dagtrip hadden en wij stapten over op de longtail die ons naar Surin bracht. Daar hadden we tijd voor ons zelf en zaten we bij de receptie de enige plek waar internet was. Plots komt er een aap uit de bomen en steelt 2 zakken chips die hij lekker op eet op het dak van het restaurant, daarna sluipt hij naar de keuken en steelt daar een ananas. Zo grappig was dat want iedereen stond foto’s te maken en niemand vond het nodig om het personeel te waarschuwen.
De nacht in de tent was ontzettend warm, we hadden wel dubbele matrasjes maar nog sliep dat niet erg comfortabel, we hadden bij de receptie 2 doeken gekocht die we als lakens gebruikten want een slaapzak was niet te doen. Het was wel een leuke ervaring, slapen in een tent op het strand met een prachtig uitzicht van een azuurblauwe zee, echt geweldig.

Tags: Mu Ko Surin